30. okt. 2014

DIY Patchwork Mulepose

Det er sådan en her vi skal sy:
Jeg har valgt at sy den i 12*12 cm lapper - alle i babyfløjl, men denim vil også give en dejlig kraftig pose og bomuld en lidt tyndere en.
Sy lapper sammen så du har et sammenhængende stykke på 90-95 lang og 45-55 bred. Jeg syr de lange baner sammen først og bagefter syr jeg banerne sammen. Stryg alle sygningerne flade - så ser det hele pænere ud.




Klip et stykke foer (jeg har brugt lagenlærred, men alt fast bomuld eller evt. tekstil voksdug er godt.
Så syr jeg stropper. Jeg har altid både håndtag og skulderstrop på mine muleposer - synes det er rart at have huligheden for at smide tasken på en skulder, hvis hænderne skal bruges til noget andet. Håndtag skal være ca 30 cm lange og skulderstroppen 60-75 cm. Sy lapperne sammen:
Fold strimlerne ret-mod-ret på den lange led. Sy sammen. Vend og kantstik. Stropperne er klar:
Sy både yder-stof og foer sammen som poser (en sidesøm og en bund-søm):
Så skal der sys hjørner. Fold bunden af både yder-stof og foer så en trekant dannes. Syningen skal ligge vinkelret på bund-sømmen. Afstanden X har jeg lavet 8 cm, men det kan jo tilpasses den størrelse bund på tasken, du ønsker. Sy alle 4 hjørner (2 i yderstof og 2 i foeret):
Så lægges foer ind i yderstoffet vrang-mod-vrang :
Nu mangler der 1 søm - så er vi færdige! Men det er den søm som betyder ALT for taskens finish, så tungen lige i munden! Og frem med nålene! Fold ca 1 cm ind på både foer og yder-stof. Det er svært at vise på et foto, men tænk på at det er sømrummet som foldes:
Og så skal der nåle i - jeg bruger MANGE, faktisk gerne en nål pr. ca 3 cm...De mange nåle er godt givet ud i forhold til at få foer og yderstof til at sidde rigtigt i forhold til hinanden:
Så er det nu stropperne skal placeres imellem foer og yderstof. Og jeg ved godt at man så er nødt til at pille nogle af nålene ud igen og sætte dem i igen for at holde stropperne på plads - men min erfaring er bare at det er så super vigtigt at få foer og yder-stof til at passe. Placer skulderstrop i sidesømmene og håndtagene på hver siden (lige overfor hinanden). 10-12 cm er en god afstand mellem de to steder hvor det enkelte håndterag er syet fast.
Sy helt ude ved kanten - stille og roligt! Match foer og yder-stof hele tiden - også selvom du har været grundig med nålene. Jeg bruger den "3-dobbelte frem-og-tilbage-søm) - den er stærk nok til også at holde stropperne uden at man behøver ekstra forstærkning.
 Så er vi faktisk færdige!






2 kommentarer:

  1. Jeg har en masse lapper på 10x10cm. De kunne da sagtens bruges til muleposer. God idé

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det var precist pga de små stumper jeg havde at iden opstod. Og nu er den sørme blevet min yndlings indkøbs taske.....

      Slet

Fortæl mig gerne hvad du synes...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...