25. dec. 2014

Íslensku jólasveinarnir - som julekalender

De 13 nisser jeg har vist her i december (samlet mønster over dem alle ligger her) blev lavet for at kunne samle dem i en slags julekalender. Jeg har syet et helt simpelt ophæng med en løbegang til en pind foroven og forneden. Der er påsyet et pyntebånd med juletræer og påstrøget nissernes navne i stryge-vinyl aka strygde-stof. Velkro er limet på så nisserne og datoer har noget at sidde fast på.
Tallene blev sat på runde cirkler i filt - syet sammen 2 og 2.
Til sidst syede jeg opbevarings poser - en til nisser og tal og en til selve opænget. Og nåårja, så lavede jeg jo 2 af hele molevitten. 1 til min kreanisse og 1 til min gode ven Bennis familie, som tak for hjælpen med at forstå de islandske nisser.
Ideen er at kalenderen bliver hængt op i starten af december med tallene 12-24 på. Hver dag udskiftes et tal så med en nisse og den 24 december er alle nisser kommet op at hænge:
Før den 12. december ser kalenderen sådan her ud:
Fra den 25. december til og med d. 6. januar bytter man så nisserne ud med tal i takt med at de rejser hjem til fjellet. Den 6. januar ser kalenderen derfor sådan her ud:
Og resten af året kan nisser og ophæng så ligge pakket godt sammen i poserne:
Til sidst vil jeg bare lige vise et par detaljer, hvis nu der er nogen som vil forsøge at lave ophænget selv. Velkro er limet bag på tal og nisser ligesom det også er limet på ophænget:
Tallene er ligesom navnene på nisserne lavet i stryge-vinyl men det kan jo også klares med en spritpen, tekstil-maling eller broderes på:
Fedt kreativ projekt, men omfattende og tidskrævende...så jeg gør det nok ikke igen lige med det samme. Hvis der er nogen derude i verden som bruger mine nissemønstre hører jeg meget gerne om det - det er nemlig altid sjovt at se om nogen kan bruge ens ideer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Fortæl mig gerne hvad du synes...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...